donderdag 13 augustus 2015

Miscommunicatie

Hier heb ik vannacht toch werkelijk een paar uur van wakker gelegen, dat had een foutje in de communicatie kunnen zijn met wel héél verstrekkende gevolgen...

Afgelopen vrijdag had ik in Molkom bij buurman Kurt onze post opgehaald na een kleine week op de torp te zijn geweest. Vanwege het mooie weer ging ik direct bij de buren aan de andere kant rode bessen plukken, en legde de post met plastic tasje en al in de buffetkast, om er later naar te kijken. dat kwam er niet van, zoals jullie al begrijpen, want al die bessen (die buren lusten ze niet, en ik mag plukken, zoveel als ik maar wil, in ruil voor een paar potten jam) moesten meteen van de steeltje af, en de vriezer of de pan in. 10 Liter, om mee te beginnen.

Zaterdag was het nog steeds mooi weer, dus na winkeltijd snel weer terug naar de torp. Dinsdagochtend weer werken, en pas in de avond weer aan de post gedacht. Een brief van de bank voor Richard. Typisch dat mijn naam daar niet bij staat, dacht ik nog: We zouden mijn rekening bij die bank gaan delen, hadden we gevraagd, toen we bij die bank de hypotheek voor de torp gingen regelen. Richard komt vrijdag weer thuis uit Tsjechië, dus die envelop even bovenop de stapel gelegd.

Gisteren, woensdag, was er wéér een brief van de bank voor Richard. Gelukkig vond ik dat vreemd genoeg om even te kijken.

Het bleek een aanmaning te zijn: hij zou de juli-termijn van de rente en aflossing (de eerste die niet bij de overdracht was geregeld) niet hebben betaald. Als er niet direct werd betaald zou de bank ertoe over kunnen gaan om de hypotheek op te heffen, MIDDELS ONMIDDELLIJKE GEDWONGEN VERKOOP VAN HET PAND. Die brief van vorige week bleek een betalingsherinnering te zijn geweest, die we dus door de vakantie compleet gemist hadden.

Bij mij reden voor onmiddellijke paniek!!!!

Meteen ingelogd bij mijn bankrekening, en inderdaad, geen afschrijving.
Zoiets heb je dus in vakantietijd, dan kijk je geen twee keer per week je afschriften na, zeker niet die van een rekening waarvandaan je zowat nooit betaalt, en als je in de veronderstelling verkeert dat de hypotheek automatisch wordt geïncasseerd, en je er van overtuigd bent dat er een meer dan voldoende saldo is.

Wat nu te doen?
Direct overschrijven dan maar. Maar dan moet je een factuurnummer hebben, en die stond niet op de aanmaning of waar dan ook. Logisch, want het zou automatisch afgeschreven worden. Nog een keer goed kijken, bleek het hele rekeningnummer niet te kloppen...

Fraude?
Nee, de kn.....s van de bank hebben een heel nieuwe rekening op Richard's naam geopend, en ja, ik weet dat ik alle nummers altijd zes keer moet checken (per slot van rekening zijn we ooit uit Nederland naar Zweden verhuisd, en heb ik mijn vaders zaken moeten regelen vanuit het buitenland, na zijn overlijden), maar we vertrouwden zo op de deskundigheid van het bankpersoneel, en er waren zoveel formulieren te ondertekenen geweest, dat dat dus niet was gebeurd. Dat gaat dan ook meteen mis.

Aangezien het al na etenstijd was, was de bank niet meer telefonisch te bereiken, en op hoop van zegen heb ik geld overgemaakt naar die nieuwe rekening. Maar ja, wanneer we een betaling inplannen vanaf de gewone betaalrekeningen, en bij de derde poging niet geïnd kan worden, wordt de hele betaling automatisch stopgezet. Hoe is dat bij hypotheken? Dan had ik toch gewoon moeten kunnen overschrijven? Of zie ik dat verkeerd? En hoe komen we er nu achter of het dan nu wél afgeschreven wordt, want Richard heeft niet eens een pas, laat staan inlogcode voor internet-bankieren gekregen... Die hadden we ook niet aangevraagd, want de al bestaande rekening beheerde ik al.

Vanmorgen uiteindelijk na de gebruikelijke wachttijd aan de telefoon iemand kunnen spreken. Die hoorde mijn verhaal aan, en zei vervolgens heel lakoniek: ¨Ja, dat komt wel vaker voor, maar als U nu geld naar die rekening heeft overgeboekt is het nu opgelost.¨

Aaaaaarghhhhh! Ik háát bankzaken!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten