donderdag 19 november 2015

Winter versus water.

Dat we vlakbij de grote binnenzee Vänern wonen, merken we aan de weersberichten. We zouden een week geleden 15 cm sneeuw krijgen in het weekend. Dat werd een paar dagen later herroepen, en nu zou er deze week van donderdag op vrijdag 20 cm vallen. Ik was daar wat bezorgd over, omdat we de winterbanden nog niet onder de auto hebben: vanaf december zijn ze verplicht in onze provincie, maar omdat Richard deze week in Nederland is, en ik aan de grote uitverkoop in de winkel ben begonnen, een vergadering én een bijeenkomst in Väse had in de avonduren, besloten we om dat volgende week te fiksen...

Inmiddels had ik al gezien dat onze kennissen in Jämtland de eerste hondensleetrainingen in de sneeuw hebben kunnen doen. De noordenwind bracht een paar wat koudere nachten mee, maar Vänern in het zuiden zorgde toch voor een aantal graden plus, en daarmee regen in plaats van sneeuw. 

De wind draait maar steeds, en ik hoop dat die 20 cm die ze nu voor over een week voorspellen ook inderdaad dan pas vallen: morgen is mijn vrije dag, en na deze hectische week wil ik zó graag naar de torp om van de stilte te genieten, met de honden een eind te lopen, en lekker uit te rusten. Na een nogal beroerde nachtrust zat ik vanochtend tegen zeven uur dan ook met een enórme mok sterke koffie plus plens hete melk het weerbericht te bekijken: Mooi zo, we krijgen vandaag misschien een vlok sneeuw, en morgen wordt het minus tien en strálend mooi weer. Dan kom ik in elk geval boven, op de torp. Naar beneden gaat min of meer vanzelf, en zolang ik de auto niet hoef uit te graven kom ik zaterdag dan wel weer op tijd in de winkel.

Dacht ik. Want toen ik daarna opstond en de gordijnen opentrok bleek die vlok al gevallen te zijn. Het voordeel was, dat ik wel meteen helemaal wakker was, iets waar ik gewoonlijk geen moeite mee heb, maar vandaag was dat nog niet gelukt. Nu is het tegen tienen ('s ochtends), het sneeuwt een beetje, de sneeuw blijft ook liggen, en de weersverwachtingen voor morgen zijn alweer bijgesteld: minus vier, en in de middag een zonnetje, verder bewolkt. 

Ik denk dat ik deze dagen maar beter gewoon naar buiten kan kijken voor de weersverwachting...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten