donderdag 4 februari 2016

Typisch iets voor de buuf...

Nadat de buurvrouw van nummer 6 uit Arnhem, bijgenaamd ´´buuf´´ ons afgelopen zomer is komen opzoeken was ze zo enthousiast, en we hebben het zo gezellig gehad, dat ze onlangs besloot ons in de carnavalsweek weer te bezoeken - in de hoop op sneeuw. 

Vandezomer vond ze het allemaal maar spannend, een internationale vliegreis in haar eentje. Maar het ging eigenlijk prima: vanaf Düsseldorf-Weeze naar Stockholm-Skavsta. Allebei zijn het kleine luchthavens, dus lekker overzichtelijk voor een beginnend wereldreizigster. En bovendien een klein prijsje voor een kleine beurs. Bij aankomst haalde ik haar op, zodat we na een hotelovernachting via een toeristische route al bezichtigend naar Molkom reden. Het enige wat mis ging was de treinreis terug: ik had haar om de reistijden met het vliegtuig gevraagd, en voor de terugreis blijkbaar de aankomsttijd op Weeze gekregen. Dus ik boekte treinkaartjes (2 keer overstappen ook nog, maar het was wel lekker goedkoop) waarmee ze veel te laat op Skavsta bleek aan te komen. Vlak vantevoren kwam ik erachter, omdat ik haar vluchtnummer had, en alles voor de zekerheid nog even nakeek. Dus moest er een nieuwe treinreis geboekt worden. 

Toen dat eenmaal allemaal klopte en de hele reis achter de rug was, was ze terecht trots dat ze dat in haar eentje had gedaan, in een land waarvan ze de taal niet spreekt. Inmiddels had ik ook al Indianenverhalen gehoord over onder meer een andere internationale reis van haar, van Basel terug naar Arnhem, met allerlei vertragingen, aansluitingen op treinen die al vertrokken waren en daardoor gemist werden, of helemaal niet reden. 

Na het succes van de vliegreis zou ze dus eenzelfde reis weer boeken, en al snel vond ze weer een supergoedkope vlucht, ik kreeg de juiste aankomst- en vertrektijden, alsmede de vluchtnummers, dus ik boekte de juiste treintickets, met ruime overstaptijden omdat je nu eenmaal niet weet wanneer de sneeuw valt en hoeveel er dan tegelijk komt. De reistijden keek ik even snel na via de vluchtnummers. Iedereen blij, en weer zo lekker voordelig.

Had ik maar wat beter naar die vluchtnummers gekeken!!! Gisteravond kreeg ik opeens een smsje: PANIEK! Ik vlieg niet naar Skavsta maar naar Arlanda!!

Dat is ook Stockholm, inderdaad, maar Stockholm heeft drie luchthavens, en Arlanda (de grootste) ligt pakweg 120 km bij Skavsta vandaan, dus de trein halen was er niet bij. En voor de terugreis het vliegtuig halen ook niet. De tijden klopten wel, dat wel.... Toen bleek ook nog eens dat Düsseldorf niet alleen maar Weeze als luchthaven heeft, en dat de luchthaven (de grootste, inderdaad) waar ze wél moet vertrekken en aankomen op anderhalf uur rijden van Arnhem ligt.

Stel je voor dat ze er pas achter was gekomen als ze al op het verkeerde vliegveld was...

Dus nu zijn er nieuwe treinkaartjes geboekt. En haar zoon kan haar midden in de nacht naar Düsseldorf rijden, én haar daar een paar dagen later weer midden in de nacht ophalen. Zo heel goedkoop is de reis dus inmiddels niet meer, want de goedkope treinkaartjes die ik aanvankelijk geboekt had kunnen niet teruggegeven of veranderd worden - daarom waren ze zo goedkoop, maar ja, ze zou immers toch niet annuleren...

Dan heb je het dus over leergeld betalen...
En dat je van je fouten moet leren.
Kortom, er zit maar één ding op: ze zal nóg een keer de reis moeten maken - driemaal is immers scheepsrecht?

Typisch iets voor buuf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten