dinsdag 30 september 2014

Trots op mezelf.

Meestal schrijf je als ouder dat je trots bent op je kinderen, en daar heb je doorgaans meer dan genoeg redenen voor. Zo ook ik. Alleen gaat het daar nu even niet over, nu gaat het puur over mezelf.

Ik heb namelijk iets gepresteerd wat ik altijd al moeilijk vond, maar nu in Zweden nog meer: op mijn strepen staan. Vergeet niet dat punt één: dit hele gesprek in het Zweeds ging. Punt twee: dat ik er een gruwelijke hekel aan heb om te praten met mensen die ik niet kan zien. Punt drie: dat ik het altijd moeilijk heb gevonden om voor mezelf op te komen als iets niet gaat zoals ik wil.

Een tijdje geleden kreeg ik een telefoontje van een vertegenwoordigster van een garenleverancier. Eigenlijk had ik niet echt iets nodig, maar naar de nieuwe dingen kijken is altijd goed, dus we spraken een dag en tijd af en ik plaatste uiteindelijk toch een bestelling. Over die leverancier ben ik al tijden niet zo te spreken, ook niet nadat het bedrijf een andere eigenaar had gekregen. Ze zijn namelijk niet zo goed in leveren... Wanneer ik bijvoorbeeld van een bepaalde kwaliteit zes kleuren bijbestelde, kreeg ik er drie of vier, en op de rest moest ik soms máánden wachten. (Dat laatste is vooral vervelend als je voor een klant iets bestelt in Kerstkleuren, en het wordt dan pas in april geleverd.) Volgens de vertegenwoordigster waren ze inmiddels bezig het magazijn te re-organiseren, en zou alles goed komen.

Niet veel later hoorde ik dat het betreffende onderdeel van het bedrijf wéér een andere eigenaar had gekregen, en nog wat later werd het failliet verklaard. Mijn bestelling betrof echter een ander onderdeel van dat bedrijf.

Toen ik gisteren wél de factuur in de brievenbus vond, maar nog niets geleverd kreeg, raakte ik zodoende al wat geïrriteerd. Vanmorgen, toen de levering zelf kwam, werd dat niet veel beter: er hadden van de drie kwaliteiten, die voor mijn winkel nieuw waren, patroonboeken bij moeten zitten. En die waren er niet. Dan maar even een telefoontje.

En dáár begint het deel van het verhaal waarin ik trots op mezelf werd.

De klantenservice zou me terug bellen, en dat deden ze ook heel netjes binnen een kwartier.
- Ze hadden de samenwerking met M&K beëindigd.
- Maar lieve mevrouw, het gáát helemaal niet over M&K, het gaat over de patroonboeken die niet bij de bestelling zaten. Kunnen die misschien nog via de post nagestuurd worden?
- Nee, helaas, de patroonboeken hebben we niet gekregen, en die komen ook niet. Maar U kunt ze waarschijnlijk bij bedrijf X in Denemarken bestellen.
- Mijn bestelling van bedrijf X in Denemarken heb ik al weken geleden gekregen, en aangezien ik daar maar zelden bestel, ga ik daar zeker geen order voor alleen maar patroonboeken plaatsen die U had moeten leveren.
- We doen helaas geen zaken meer met M&K.
- Dit betreft niet M&K. Ik vind dit een slechte service, U had zeker even moeten bellen of mailen dat iets essentieels als patroonboeken niet leverbaar zijn, en of ik de bestelling alsnog wil hebben. Wanneer U een auto koopt, accepteert U dan een auto zonder wielen of zonder stuur?

Dat laatste moest blijkbaar even overdacht worden, want het bleef even stil.
Vervolgens heb ik haar verteld dat ik helaas de levering niet kon accepteren, en alles terug wil sturen.
Nu krijg ik een terugstuurplakker, en als ik alles klaar heb staan moet ik de klantenservice bellen, dan bestellen zij een transporteur om het op te halen. De stakker belde 10 minuten later nog een keer om te vragen over hoeveel dozen het ging...

Oefff, Conclusie? Géén zaken meer doen bij dit bedrijf, zelfs niet als ze al een deel hebben afgestoten. En ik ben blij dat ik niet met luxe garens zonder patronen blijf zitten. Waarde toch al gauw meer dan 5000 Zweedse kronen...

'k Heb nog een hele tijd zitten na-sidderen in het keukentje, even ontstressen met een kop thee. Waar ik bij het nalezen en narekenen ook nog eens tot de ontdekking kwam dat ik niet alleen de boeken niet had gekregen, maar dat warempel er ook weer een aantal kleuren ontbraken...Voor de rest van de dag was ik wel zo'n beetje door mijn energie heen. En morgen begin ik met de uitverkoop van wat er nog ligt van die leverancier. Kan ik van dat geld leuke garens bestellen bij anderen, die wél leveren :)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten