maandag 6 oktober 2014

(Over) de noodzaak van het onnodige.

Na een stevige ochtendwandeling met de honden (nu was het nog lekker buiten, en zonnig, maar na een vermoedelijk laatste zomerse dag is vandaag echt de herfst begonnen) kwam ik in de winkel maar moeizaam op gang met de gebruikelijke zaken. De post bracht er namelijk een redelijk zwaar pakket van een drukkerij. Daarin trof ik niet de gevreesde luxe brochures met aanbiedingen aan, maar een boekje. Een boekje over de noodzaak van het onnodige:


Zoals ik al schreef over het plein met kunstwerk (juffrouw Nietsnut: hier lig ik te deugen), hebben de kunstenares en haar partner veel, heel veel interviews met mensen en groeperingen uit alle geledingen van Molkom gehad. Het begon met de discussie over de noodzaak van een plein, de noodzaak van een kunstwerk op dat plein, en tenslotte bleek vrijwel iedereen iets te hebben wat hij of zij altijd bewaart, terwijl het in het dagelijks leven geen enkele functie, geen enkel nut heeft. Zo geleidelijk aan ontstond het plan om er een fotoboekje van te maken - en dat is nu verschenen, in een oplage van 3000 exemplaren. 

http://molkom2014.wordpress.com/2014/09/13/om-det-onodigas-nodvandighet/

Wie het leuk vindt om te bladeren en te kijken, dat kan, als je bovenstaande link gebruikt. (De teksten zijn met google translate misschien wat vreemd, maar wel te snappen.) Ik zat er natuurlijk heerlijk een tijd in te bladeren, en heb al heel wat klanten en kennissen "gespot". Leuk om zo wat meer over ze te lezen. Mijn eigen tekst lezend, begreep ik al snel, dat het moeilijk is om een gesprek van meer dan een half uur te comprimeren tot een paar regeltjes. Dat van de Hebreeuwse bijbel van opa Brinkman klopt, maar ik geloof niet dat mijn vader brokkoli verbouwde - ik vraag me zelfs af of hij wel wist wat dat was. De titel van het verhaal over "waarom er op Java geen olifanten zijn" is in ieder geval wél goed vertaald.

Margreet-Lazar-Brinkman-005




Geen opmerkingen:

Een reactie posten