zondag 26 oktober 2014

Langste dag.

Ze kunnen me wat, midzomer de langste dag? Echt niet! Vandaag schakelden we weer over naar wintertijd, dus vandaag krijgen we maar liefst 25 uur op de teller. Met echt herfstweer, om het maar even extra goed te voelen.

Regen, wind, bijna al het blad van de bomen  - en anders waait het er nu wel af -, en toen ik om kwart voor vijf nog even een frisse neus ging halen met de honden, deed ik toch maar het reflectievest aan. Koud was het niet, met 11 graden, maar wel al bijna helemaal donker door de dikke bewolking. Het enige moment waarop de zon zich nog even liet zien, vandaag, was toen ik in de woonkamer gezellig een paar kaarsen en alle lampen had aangedaan, rond drie uur. Dus die konden meteen weer uit, voor een uurtje. Gaf niks, want ik moest toch opstaan om een schaar te pakken, en een tweede kopje koffie...

Was mijn tijdsgevoel de eerste herfst na onze verhuizing compleet ontregeld, zodat ik midden op de middag al de keuken in ging omdat ik dacht dat het onderhand wel tijd moest zijn om te gaan koken, nu vind ik het wel prima, en reuze gezellig. Blijkbaar verzweedsen we toch steeds meer, en worden ook grootverbruikers in kaarsen, met alle andere Zweden bijna helemaal bovenaan op de wereldranglijst.

Hoewel ik voor mijn doen heel erg lang had uitgeslapen, tot half negen zomertijd maar liefst, heb ik vandaag dat heerlijke gevoel van zeeën van tijd te hebben. Na de gebruikelijke gigamok koffie met heel veel melk eerst een flinke wandeling met de honden (het regende gelukkig niet de hele dag zo hard als de afgelopen week), daarna lekker ontbijten, wasje draaien, honden spelen, brood bakken, Richard zoet brood bakken, computeren, brood proeven, honden borstelen, op de bank met mijn onafscheidelijke handwerkjes, dat roemruchte tweede kopje koffie, honden wandelen, stukje bloggen.

Als de buurman gelijk wil krijgen met de eerste sneeuwbuien in oktober, is er trouwens niet veel tijd meer over, nog maar een paar dagen. Ik hoop op een koude winter - heb zin om te schaatsen. Bovendien is een koude winter met veel sneeuw en zon prima voor de omzet in de winkel.

Sorry mensen, dit stukje gaat eigenlijk helemaal nergens over. Het is gewoon een fijne dag, dat moest ik even kwijt.

Kwart voor zes, wintertijd, ik ga de keuken in. Stamppot boerenkool met Weense worstjes. Geen rookworst in Zweden, maar deze worstjes van de Lidl zijn een prima alternatief. Heerlijk, die herfst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten