zaterdag 18 oktober 2014

Over Molkom als "Tatort", en kakelverse eieren.

Toch lastig soms, met het Zweeds: In het boekje waar ik laatst over schreef stond ook een uittreksel uit de statistieken van de gemeente Karlstad en de posterijen over Molkom. En ik zat me maar af te vragen wat dat met Tatort te maken had. Ik had daarbij associaties met de aloude Duitse Krimi, en moest echt 3 x kijken voor ik de puntjes op de a zag staan. Geen Tatort dus, maar tätort. De aan het eind van die bladzijde beschreven definitie bracht opheldering:

Tätort moet je blijkbaar lezen als tät ort, waarbij tät (= Eng. tight) "dicht" betekent, en ort = (Ned.) "oord".
Tätort wordt gedefinieerd als een dichtbevolkt gebied met minstens 200 inwoners en een afstand tussen de huizen van minder dan 200 meter. Dus nu kijk ik bij elke autorit goed om me heen of ik nog meer van die dicht bevolkte gebieden zie...

De rest van het uittreksel wil ik jullie zeker niet onthouden, dan krijgen jullie een beetje een indruk van ons dorp anno 2013:

Het bevolkingsaantal in dit tätort was 1882 personen, verdeeld over 1354 huishoudens en 80 vrijetijdshuizen (vakantiewoningen en stuga's en zo, die vaak alleen in het zomerseizoen bewoond zijn, omdat er in de winter geen water en/of warmte is).
De leeftijdsverdeling is regelmatig met enige overheersing van personen onder de 50 jaar (1015). 867 personen zijn ouder dan 50.
Daarvan zijn er 975 dames en 907 heren.
53,6% van de inwoners van 25-64 jaar heeft de middelbare school afgemaakt, en 30,6 % heeft daarna een beroepsopleiding of studie afgesloten.
Er zijn 106 landbouw en veeteelt bedrijven, en er zijn 190 ondernemingen waarvan 18 kantoren.

Molkom heeft maar weinig inwoners met een buitenlandse achtergrond: 9,9 %. En dat zijn niet alleen de inwoners zoals wij, die in het buitenland zijn geboren, maar ook diegenen die in Zweden zijn geboren, waarvan beide ouders buiten Zweden geboren zijn.

Dit ging dus over de dorpskern, waar ook wij deel van uitmaken. Wanneer je de buitengebieden meerekent, kom je aan pakweg 3000 inwoners - ik neem maar aan dat de eerder genoemde landbouw en veeteelt bedrijven daar ook bij horen. Zoals de meneer waarvan we elke 3 weken eieren kopen. Hij komt dan voorrijden met de auto; vantevoren bestellen we met een aantal buren een aantal trays met eieren, 30 stuks per tray voor 60 kronen. Kakelvers. In het dagelijks leven is hij "persoonlijk assistent", dat is iemand die voor een gehandicapte werkt, zoals men in Nederland het PGB heeft (had?bestaat het nog?). Kippen heeft hij erbij, als neveninkomst. Dat moeten er heel wat zijn, want op ieder tray vind je 15 bruine en 15 witte eieren, soms eieren met dubbele dooiers, en vaak van de meest uiteenlopende formaten. Hij verkoopt op zo'n dag gemiddeld 80 van die trays, dan zijn 2400 eieren. (En lekker dat die eieren zijn!) Als hij dat ieder weekend doet, eens kijken, laten we zeggen dat elke kip 5 keer per week een ei legt, dan zijn dat toch al gauw 500 kippen. Minstens. Evengoed klinkt het niet als een grootschalig bedrijf.

Zo is Molkom.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten