donderdag 20 augustus 2015

30 seconden...

Buurman Kurt heeft een nieuwe auto. De vorige was al tien jaar oud, en hoewel hij er niet zo uitzonderlijk veel kilometers mee heeft gereden (hij is al ruim 20 jaar met pensioen) zouden er nu toch wel wat bijzonder kostbare reparaties gedaan moeten worden. Aangezien de buurman alles behalve ¨oud¨ in de zin van ¨krakkemikkig¨ (vergeef me de uitdrukking, maar jullie snappen waarschijnlijk onmiddellijk wat ik bedoel) is, besloot hij zich de luxe van een gloednieuwe peugeot station te gunnen. Glanzend wit, echt práchtig. Hij kreeg er een boekwerk van over de 400 pagina´s bij, waarin alle snufjes en weetjes betreffende dashboard en scherm staan uitgelegd. Plus een gigantische bos bloemen, die hij de volgende dag bij het graf van zijn vrouw heeft gelegd.

Waar hij erg blij mee was, was de 30-seconden-regel: Wanneer je de auto met de afstandsbediening openmaakt, en er gebeurt 30 seconden niets, dan gaat de auto automatisch weer op slot. Zelfs de spiegels worden weer ingeklapt. Dus stel, je staat even te praten voor je je huis binnen loopt, loop je niet het risico dat de auto onafgesloten achterblijft. Voor mij, als niet-auto-geïnteresseerde, was nieuw, dat je zelfs geen sleutel meer nodig hebt om te kunnen starten. Sterker nog, er ís niet eens een sleutel of sleutelgat, dus dat sleutelgat kan in de winter ook niet dichtvriezen. handig toch?

Nog geen week later werd me duidelijk, dat dat handige ook héél grote en lévensgevaarlijke nadelen kan hebben: 

Er stonden twee jonge vrouwen op hun gemak garen uit te zoeken voor een babydekentje, sokken, en nog zo een paar dingen, toen er opeens een jongeman in grote haast binnen kwam, mobieltje aan zijn oor, en duidelijk heel ongerust. Wat bleek? Hij had de vriendinnen naar de winkel gereden, de auto op de parkeerplaats gezet, en terwijl hij omliep om de baby uit het zitje te halen ging de mobiel. Toen hij had opgenomen zag hij de sleutels op de stoelzitting liggen, liep snel terug, maar de auto had zichzelf al afgesloten... 

Hoe snel loopt de temperatuur op in een afgesloten auto die bij 24 graden in de volle zon staat? Dus iedereen stoof naar buiten, en godzijdank hebben ze de auto binnen 5 minuten open kunnen krijgen... 

(Mochten we ooit een andere auto nodig hebben... Doe mij maar eentje met een gewoon sleuteltje, ik stop voor de winter wel antivries in mijn tas. Nu ik dit schrijf, zit ik me trouwens ook nog af te vragen hoe inbraakbestendig de auto´s dan zijn, als je er binnen 5 minuten in komt zonder speciaal gereedschap? Ik dacht toch echt dat de tijd waarin je met een paperclip elke auto wel open kreeg wel voorbij was.)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten