dinsdag 25 augustus 2015

Aardappeloogst

Het afgelopen voorjaar kocht ik een leuk pakket met 4 verschillende soorten pootaardappels, een kilo van elke soort. De vroegste soort kon al de grond in terwijl we nog af en toe nachtvorsten hadden, en terwijl de late soort nog bloeide


kon ik zeker zes weken geleden de eerste al oogsten. Elke aardappel leverde ongeveer een kilo op...


Het is zo leuk om soorten te proeven die niet standaard in de levensmiddelenwinkel te vinden zijn. Sommige piepklein, anderen wegen wel een pond per stuk.


Inmiddels heb ik de laatste twee soorten ook opgegraven, met een even indrukwekkende opbrengst. Alleen de officiële ekologische aarappels die ik óók nog had gepoot verdroegen de door de torp veroorzaakte verwaarlozing niet zo goed. Ze zijn dan wel weer het lekkerst...

Nu zijn we niet zulke enorm grote aardappeleters, dus nu komt de eerste test van de aardkelder op de torp. Daar moet je de piepers bijna de hele winter kunnen bewaren.


De temperatuur moet er, als het een goede is, het hele jaar tussen 4 en 7 graden Celsius liggen. De luchtvochtigheid hoort 90 tot 96% te zijn, en dat laatste is nu juist wat me wat twijfels bezorgd, want je moet aardappels toch droog bewaren? Volgens de verpakkingen in de winkels tenminste. 
We zullen zien.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten