maandag 25 januari 2016

Sleutelbos.

Zopas kreeg ik een sms-je van een kennisje van me. Dat ze naar de gemeente Karlstad had gebeld, omdat ze al een tijdje in de rij staat voor de winkelruimte die ik nu net leeg en schoon heb gemaakt. Ze was benieuwd hoe het ervoor stond, en of al bekend was of en zo ja wanneer ze gebruik van het lokaal zou kunnen maken. De mevrouw aan de telefoon beweerde heel stellig dat ze nooit een opzegging van mij hadden gekregen...

Dat vond ik wel apart, want ik heb me suf lopen zoeken naar de brief die ze me een tijdje geleden hadden gestuurd met adres en persoon waar de sleutels moeten worden ingeleverd. Aangezien ik die brief niet kon vinden had ik ze afgelopen vrijdag een mail gestuurd (let wel, met uitroepteken vanwege de hoge prioriteit) of ze me nog een keer kunnen laten weten waar, wanneer en bij wie, omdat we zelf ook naar een ander adres verhuizen. Op die mail heb ik nog geen reactie gekregen, wat ik nu wel verklaarbaar vind.

In ieder geval kreeg mijn kennisje te horen dat ze er de komende weken ook geen uitsluitsel over kunnen geven, omdat ze zo vreselijk veel te doen hebben. Naar ons idee is men daar nu heel druk naar de opzegging aan het zoeken.

Ook apart vond ik het feit dat er, toen ik de ruimte van de vorige eigenaresse overnam, door de gemeente geen enkele controle van de toestand van het pand is gedaan. Net zomin als het aantal sleutels is gecheckt, want die heb ik rechtstreeks van haar gekregen. Drie stuks maar liefst. Plus een sleutel voor een motoropwarmer op de parkeerplaats. Toen ik de auto daar vervolgens neerzette, kwam de assistente van de tandarts binnenwandelen, dat de gemeente haar die plaats had toegezegd. Dat maakte mij niet zoveel uit, maar de sleutel van dat apparaat heb ik nog steeds. Bovendien kwam ik door toeval/noodgeval tot de ontdekking dat mijn sleutels ook op de deuren van de tandartsenpraktijk pasten. Ik heb dat de tandarts nooit verteld - hoe minder mensen dat weten, hoe beter.

Inmiddels is er een nieuwe tandarts gekomen (dus ik kan het nu rustig vertellen), de gemeente is 4 maanden aan het renoveren geweest (er moest o.a. een invalidentoilet komen, wegens nieuwe wettelijke eisen). De tandarts baalde, want de renovering zou maar 1 maand duren. Zelfs de patiƫnten baalden, want die moesten nu allemaal helemaal naar Karlstad voor controle of behandeling, waar de nieuwe tandarts al praktijkruimte had. De gemeente zei wel verbaasd te zijn dat het zoveel langer duurde. Daarmee waren ze de enige verbaasde partij, want het gebouw dateert van de jaren 70, en er is sindsdien nooit meer iets aan gedaan... Zodoende ben ik ook wel blij dat ik me er tijdens een warme zomer niet meer aan kan ergeren dat er geen ramen open kunnen, en er ook geen airco is, terwijl je het in de winter vaak niet goed warm gestookt krijgt, en er hooguit lauw water uit de warmwaterkraan komt. Om maar een paar dingen te noemen.

Maar om op de sleutelbos terug te komen: de vorige eigenaresse gaf me ook een mini-sleuteltje, waarvan de gemeente volgens haar misschien niet eens wist dat zij die nog had. Met dat sleuteltje kun je het slot op de buitendeur (dus van het hele gebouw...) zo afstellen, dat het niet in slot valt. Normaal gesproken hoort de buitendeur vanaf een bepaalde tijd tot de volgende ochtend vroeg vergrendeld te zijn, maar er zijn weleens koopzondagen, cursussen tijdens de avonduren, en jaarmarkten. Daarom had ze een keer dat sleuteltje gekregen, en het is er nooit van gekomen het weer in te leveren. Er heeft ook niemand naar gevraagd.

Het lijkt erop dat de gemeente geen enkel overzicht heeft over wat er in hun gebouwen gaande is... Ze hebben geluk dat er alleen maar goedbedoelende en geen kwaadwillende huurders zijn geweest!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten