zondag 8 december 2013

Kerstmarkt in Lindfors

Dat was mijn eerste Kerstmarkt, zaterdagmiddag in Lindfors, bij Road 63, een wegrestaurantje annex eetcafe, een kilometer of 7 van ons richting Filipstad. Een paar weken geleden kwam de dochter bij mij in de winkel langs, dat ze probeerde een Kerstmarkt te organiseren bij hun, en of ik zin had om er ook te staan met wat spulletjes. En of ik nog meer mensen wist die dat misschien leuk vonden. Dus dozen ingepakt, geen idee wat ik zou meenemen  - het is zo gauw te groot - en gistermiddag kwam Richard met de auto om me met al mijn dozen van de winkel naar Lindfors te rijden. Is Molkom al niet groot, Lindfors is een gehucht, hoort ook bij Molkom's ''omstreken''.  Stel je van de Kerstmarkt dan ook niet te veel voor: de bloemenwinkel had er een tafeltje, Road 63 had oliebollen gebakken (ja, die andere Nederlanders hier), en had ook wat traditionele zoetigheden, lootjes en kleine prullen, er was een dame uit Molkom die leuke sieraden maakt, veel met engeltjes nu, natuurlijk, (en ja, ik heb er oorbellen gekocht), en ik met kaarsen, sjaalgarens, wat kleine kerstversieringen, zeepjes, dat soort dingen.



Om een uur of vier zou de Kerstman ook nog komen, maar tegen vijven dropen er een aantal gezinnen toch maar af. Jullie voelen het natuurlijk al aankomen: het was inderdaad dezelfde Kerstman als waar ik vorig weekend over schreef. Het probleem was alleen nu, dat ze geen telefoonnummer of adres van hem hadden. Hij komt namelijk regelmatig bij Road 63 een hapje eten, en omdat ze wisten dat hij regelmatig voor Kerstman speelt, hadden ze hem gevraagd of hij dat gistermiddag wilde doen. Ja hoor, dat wilde hij best! Uiteindelijk heeft Denise op facebook een fotootje van hem geplaatst, in de hoop dat een van haar kennissen hem kende, en ja, binnen 10 minuten beet: dat is mijn opa, we komen er zo aan! Sneu voor de gezinnetjes, maar hij is heel gezellig toch nog een glaasje komen drinken, of misschien waren het er wel meer. 

Druk bezocht was het marktje niet, temeer omdat we van buitenaf niet te zien waren: volgens het oorspronkelijke plan zouden de tafels buiten komen te staan, met vuurkorven erbij, maar met die decimeter versgevallen sneeuw van vrijdag, plus een temperatuur van -6 speelde alles zich in het restaurantgedeelte af. En in heel Zweden zijn tientallen, honderden, misschien wel duizenden kerstmarkten. Veel huisvlijt wordt daar verkocht, de Zweden klagen wel eens dat de tradities aan het verdwijnen zijn, maar vanuit Nederland komend ben ik toch wel zwáár onder de indruk van alles wat hier aan Kerst vooraf gaat. Voorbeeldje? Men wisselt gordijnen in de Adventstijd, speciale Kerstgordijnen worden er dan opgehangen. Servies en glaswerk wat alleen met Kerst wordt gebruikt kan ik me uit mijn directe omgeving in Nederland ook niet herinneren. 

En vergeet het Julbord niet! De Kerstdiners beginnen hier gelijk met de advent. Van het werk, of met familie, lopende buffetten kunnen al vanaf september geboekt worden. Maar met de Kerstdagen is veel gesloten: Kerst viert men met de familie. En dus wordt er al wéken vantevoren gebakken. Traditioneel gebak natuurlijk. En traditionele gerechten. Ik kom ook daar nog wel op terug. 

Zodoende geen grote toeloop naar het marktje, zowel qua ''standhouders'' als qua bezoekers. Vreselijk gezellig was het wel, en volgend jaar ben ik zeker weer van de partij. En dan een beetje eerder beginnen met de voorbereidingen. 

In ieder geval heb ik vandaag lekker zitten en lopen nagenieten: met een nieuwe portie sneeuw en een grote zak oliebollen voelde het als een voorschotje op de Kerstvakantie!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten