donderdag 18 juni 2015

Malware...

Nu vond ik maandag, dat ik een mooi stukje had geschreven over het Zweedse schoolsysteem. Maar toen ik het op facebook wilde plaatsen, begon facebook plotseling te protesteren: Er zou mogelijk malware in de te plaatsen link zitten, en om al mijn facebookvrienden daartegen te beschermen moest de laptop eerst schoongemaakt worden. 

De laptop was inderdaad al heel lang niet opgeschoond, maar facebook had heel eigen ideeën over hóe dat gedaan moest worden: ik moest een bepaald programma downloaden, en daarna zou het allemaal vanzelf gaan. Als computerknurft ben ik als de dood voor dat soort meldingen, en het te downloaden programma zei me helemaal niets (nu is dat bij mij al snel zo, als het over computers gaat), dus ik klikte maar eens heel hoopvol op de Avast-button. 

Volgens Avast was de computer beschermd tegen virussen. Is dat eigenlijk hetzelfde als malware? Nog maar eens naar facebook, maar nu kon ik niet meer inloggen...
Thuis wel, op de ¨echte¨ computer, maar blogje plaatsen, nee hoor!

Gisteravond had Eva tijd om er even naar te kijken. Nooit geweten waar al die knoppen op de laptop goed voor waren, opeens stonden er allerlei hulpprogramma's en settings en virusbestrijderbeoordelingen op het scherm. Het door facebook gesuggereerde programma bleek wel degelijk betrouwbaar te zijn (zo hebben de goeden weer onder de kwaden geleden...), en niet veel later kon ik inloggen. En zelfs het roemruchte stukje plaatsen.

Niet dat ik nu weet wat ik moet doen als ik weer zo'n melding krijg, maar stukje nummer twee, wat dinsdagmiddag al klaar was voor de pers, kon ik vanmorgen probleemloos plaatsen. Nou ja, nadat ik in de winkel een paar uur had getobt om internet weer aan de praat te krijgen. Het was namelijk niet zulk mooi weer, en dan wil het niet zo, met mobiel internet, bij NeNNis. En dus ook niet met de betaalautomaat, maar daar schreef ik geloof ik al eerder over?

Dus vandaag krijgen jullie twéé stukjes van me.
Mochten er weer problemen zijn, dan bel ik niet Apeldoorn. 
Dan bel ik Eva!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten