maandag 22 juni 2015

Man met de zeis en hooikoorts.

Midzomer hebben we gevierd op onze torp: zon op om 03:44, zon onder om 22:30, dus echt donker werd het niet, daartussen. Het was lekker weer, niet te warm, en niet te koud, zodat we een groot deel van de dag hebben besteed aan het onder controle proberen te krijgen van de tuin. Er zijn veel enorme struiken die de laatste paar jaar aardig wat zorg en aandacht tekort gekomen zijn. De tuin bestaat uit terrassen, die Richard wel had gemaaid, maar op de hellinkjes ertussen stond het gras hoog. Verder bestonden de frambozenvelden meer uit brandnetels dan uit iets anders, en stond er aardig wat rijshout bovenop de aardkelder, waarvan de wortels bij verdere groei de kelder zouden kunnen beschadigen. Dus we gingen aan de slag met snoeischaar en electrische kantjesknipper (met drie verlengsnoeren, gezien de afstanden vanaf de verschillende stopcontacten).


 

In de loop van de middag kregen we even bezoek van een man met een zeis, als ik de titel van dit stukje even mag aanpassen: één van de nieuwe buren was door Richard uitgenodigd om onze Hollandse whisky te komen proeven. Niet dat we die zeis hadden verwacht, overigens. Maar terwijl hij van zijn naar ons huis liep, maaide hij de lupinen uit de berm, zodat de smultron, die hele kleine en o, zo zoete, bosaardbeitjes, ruimte en licht en lucht zouden krijgen.

Bildresultat för smultron

Na de whisky (van Brouwerij De Molen trouwens, kijk maar eens op 
www.brouwerijdemolen.nl) ging de zeis weer over de schouder, en vertrokken beide heren om bij de buurman een boek over brandnetels te halen. Volgens de buurman is een soort aftreksel van brandnetels een uitstekend middel tegen hooikoorts, en zou Richard al gauw zijn hooikoortsmedicijnen kunnen weggooien.

In het brandnetelboek vonden we overigens dat recept nog niet, maar wel heel veel andere interessante recepten en huismiddeltjes. Zodat we een dag later aan de brandnetelthee gingen, en er nu op twee opengevouwen kranten brandneteltoppen te drogen liggen in de schuur. Ergens anders las ik het ook al: heb je onkruid in de tuin? Eet het op!

En ik heb een nieuw project op mijn verlanglijstje, waarvoor de hulp al is toegezegd: maaien met de zeis (volgens mij ligt er zelfs eentje op de loft van de schuur, maar om het zeker te weten moet ik er met de ladder op, en ik heb hoogtevrees...). Want de herrie die de kantjesknipper maakt zou ik het liefst vermijden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten