zaterdag 27 juni 2015

Wildlife...

Tsja, je zult er maar, net als Richard, een lange vrijdag op hebben zitten, met ´s ochtends een repetitie, na de lunch een vergadering, een uurtje op de golfbaan voor de frisse lucht, daarna nog een korte bijeenkomst, en de avond gevuld met een sound check en een hele opera. Vervolgens ruim drie kwartier rijden naar de torp, een biertje, en rond middernacht naar bed. Dan wil je toch graag de volgende ochtend uitslapen? Mooi dat dat niet doorging, want om goed zeven uur sloeg Gaia alarm: Madam lag lekker op de bank naar buiten te kijken, zag een ree aan de andere kant van het tuinhekje langs komen, en vond dat dat écht niet kon. Wát een herrie kan er uit zo´n hondje komen! Broer Asso lag nog op de overloop boven, had geen idee waar het over ging, maar deed direct uit volle borst mee, je weet natuurlijk maar nooit waar het goed voor is. Dus arme Richard zat vanmorgen al bijtijds aan de koffie...

We hebben de natuur dichtbij, op onze torp. De betreffende ree zien we regelmatig, vroeg in de ochtend, of juist tegen tienen ´s avonds, die doet geen kwaad, loopt alleen een beetje te eten.
Binnenkort de verrekijker maar eens meenemen, want we zagen ook al een keer een grote bruine roofvogel, met witte rand aan de uiteinden van de vleugel. Dan kunnen de locals wel zeggen hoe dat beest heet, maar daar heb ik niks aan als ik alleen de Nederlandse naam ken. Er blijkt toch wel veel níet in het woordenboek te staan (of ik heb het verkeerd gespeld).

Verder landde er een frisbee midden in de struik naast het gastenhuisje, en nu mag Asso heel goed zijn in het vinden van dingen die bewegen, deze keer stond hij alleen maar heel hoopvol naar mij te kijken. Naast de frisbee vond ik een nestje met kleine witte vogeleitjes, gelukkig nog helemaal intact.

En bij het snoeien van weer een andere struik buitelde er een grote pad uit een paar takken die ik lossjorde, en rolde tot vlak voor mijn voeten. Nee, het was geen kikker, dus ik heb hem niet gezoend. Bovendien heb ik mijn droomprins al járen geleden gevonden. Ik was overigens wel blij met die pad: padden eten muggen. En aangezien we een weliswaar koud, maar ook erg nat voorjaar hebben gehad, verwacht ik, nu het zonnig en warm gaat worden, veel muggen. Heel veel muggen. Ik hoop dat alle twaalf vleermuiskasten die een buurman heeft gemaakt en opgehangen bewoond gaan worden. Want vleermuizen eten naar het schijnt dagelijks zo´n 7000 muggen.

En anders hebben we altijd dit nog:

Image result for knott mygg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten