dinsdag 28 januari 2014

Arctic Philharmonic Orchestra

En dan moeten we nog in toeval geloven?

Gisteravond zaten Richard en ik met een goed glas thee naar een documentaire te kijken over twee Noorse avonturiers (maar niet de eerste de beste!), die per kano en op ski´s in de zomer vanuit Canada in 55 dagen naar de Noordpool wilden proberen te komen, om daar opgepikt te worden door een Russische ijsbreker.
(http://www.svt.se/forsta-sommaren-mot-nordpolen/)

Richard kreeg een sms, en meldde vervolgens: ¨Ik krijg een sms van het Arctic Philharmonic uit Tromsö, hoe toevallig is dat?¨ Eigenlijk was dat niet héél toevallig, want zijn vriend Anders Nilsson, wiens post van concertmeester hij sinds kort heeft overgenomen (dat wisten jullie toch al, dat Richard de nieuwe concertmeester van het Wermland Sinfonietta is?) komt uit Noorwegen, kent veel mensen daar in het noorden, en heeft hun Richard aanbevolen, omdat men daar altijd wel mensen nodig heeft.

In Tromsö heeft men deze week een violist nodig. En één van de voordelen van het concertmeesterschap is, dat Richard 3 weken per jaar doorbetaald vrij krijgt. Deze week zouden ze hier in Karlstad eigenlijk beginnen aan de repetities voor de volgende opera (het Shrek-project is nu afgerond), en daar zou hij niet concertmeester zijn, maar Magnus, de andere concertmeester van het orkest (sommige orkesten hebben zelfs 3 concertmeesters). Rich zag nogal tegen de week op, omdat de opera aangepast moest worden vanwege de relatief kleine bezetting. En volgens mij ook omdat de dirigent de zaak een beetje wil moderniseren, maar nu begeef ik me op glad ijs, ik kom daar nog wel een keer op terug. Goed, ik dwaal weer eens af. Richard zag tegen de week op, omdat die bewerking nog lang niet klaar is. Ze hebben 5 weken repetitietijd, en de eerste week bestaat dan hoofdzakelijk uit het doorspelen van wat wél klaar is, wat neerkomt op om de paar maten stoppen om fouten te verbeteren.

De uitnodiging naar Tromsö kwam hem dus bijzonder gelegen, en vanmorgen vroeg belde hij de inspecteur om te vragen of hij misschien deze week tot één van die drie vrije weken kon benoemen. Na enig overleg met de dirigent kwam de goedkeuring, en toen was het half tien. Vervolgens een telefoontje naar de mensen Tromsö, die een hotel en een vliegticket voor hem gingen regelen, voor alle zekerheid had Richard de koffer al ingepakt.

Tegen half elf reden we naar Karlstad, waar hij het kaartje voor de trein van 11.18 naar Oslo nog moest kopen. De buurvrouw van nummer 6 speelde weer voor reddende engel door de honden op te halen en met ze naar de winkel te lopen, die om 11 uur open moest. Gezien de enorme hoeveelheid sneeuw die naar beneden kwam verwachtte ik geen klanten, maar ze hád een klant voordat ik om half twaalf opdook. Inmiddels kreeg ik van Richard een sms met de vluchtgegevens, en wanneer alles volgens plan verloopt hoort hij nu (18.41) ergens boven Noorwegen te vliegen.

Tromsö, dat is vanuit ons gezien nog verder naar het noorden dan Amsterdam naar het zuiden is.
Ik sluit een paar links bij, die ikzelf straks na het eten ook nog moet bekijken...

http://www.noso.no/en/about-us/arctic-philharmonic-orchestra

http://www.visittromso.no/en/Product/?TLp=660918

http://www.noso.no/en/concerts/all-concerts/bolshoi-in-the-arctic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten