woensdag 29 januari 2014

Nieuwe jas?

Gisteren viel er in een paar uur tijd niet alleen in Molkom ruim 10 cm verse sneeuw. Richard stuurde me om zeven uur 's avonds een sms, dat hij eindelijk in het vliegtuig zat... bijna alle vluchten van en naar Oslo hadden vertraging. Gelukkig was hij nog redelijk op tijd in Tromsö, tien uur 's avonds in het hotel. Ik ben toch zó benieuwd hoe hij het daar gaat hebben deze week!

Vanmorgen dacht ik slim te zijn en nam om 8 uur met de honden het pad langs het meer. Er was inderdaad een sneeuwschuivertje langs geweest, maar je vangt er wel veel wind. En bij minus 3 graden en een flinke noordoostenwind was dat KOUD!!! Dat gaat overal doorheen. In ieder geval ging het dwars door mijn Helly Hansen jas heen, maar ja, die is inmiddels een aantal keren gewassen, en bovendien in Nederland gekocht. Van andere Nederlandse Zweden hoorden we, dat het verschil maakt wáár je je jas koopt: de Zweedse en Noorse Helly Hansen jassen zijn warmer en beter geïsoleerd dan de Nederlandse. Vreemd. Je kunt toch moeilijk een wintervakantie of, erger nog, een emigratie plannen, en in februari op pad gaan in je zomerjas, om vervolgens onmiddellijk na aankomst naar de eerste de beste kledingzaak te snellen voor een jas?

Maar al met al zegt het wel veel over het klimaat hier, dat ik het nu pas koud had, terwijl we hier komende week drie jaar wonen. Weinig wind, droge lucht, dat helpt veel. En zon. Veel zon. Deze winter even niet, maar de vorige winters waren prima. Ook bij minus 15.

Binnenkort toch maar eens op een nieuwe jas uit. Gewoon thuis, in Zweden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten