vrijdag 3 januari 2014

Rustige jaarwisseling.

Dat het meer in Molkom eind december niet is dichtgevroren, heeft de overbuurvrouw zolang ze hier woont nog niet meegemaakt. Ik schat dat dat een periode van minstens 25 jaar betreft. Een paar weken geleden wel, toen het een paar dagen een beetje en 's nachts flink vroor, dat leverde misschien 2 cm ijs op, maar daar is nu geen spoor meer van over. Zodoende heb ik ook nog niet naar mijn schaatsen gezocht. En ben ik op Nieuwjaarsdag zelfs compleet vergeten naar het schansspringen vanuit Garmisch-Partenkirchen te kijken. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit eerder gebeurde...

Dankzij een smsje van Eva op 31 december heb ik wel het ándere deel van ¨mijn¨ Oud-en-Nieuw-traditie kunnen oppakken: Dinner for One. Een Engelse één-akter, die elk jaar op de Duitse en Zwitserse tv wordt uitgezonden, en waarnaar ik met mijn ouders ben begonnen te kijken toen we voor het eerst in Därligen (Zwitserland) de Kerstvakantie doorbrachten en bij de familie Bütikofer, waar we een verdieping van hun chalet hadden gehuurd, werden uitgenodigd voor Oudejaarsavond. Blijkbaar is die traditie ook tot Zweden doorgedrongen - wél met een andere cameravoering.

Geen oliebollen, appelflappen of drie-in-de-pan dit jaar, want ik was na alle extra openingstijden plus de inventarisering behoorlijk afgedraaid. Heerlijk dat Richard dan juist weer wel vrij was, en voor hapjes had gezorgd. Geen Eva, die vierde de jaarwisseling met Christoffer bij vrienden. En ook geen Marina, die vierde in Nederland bij de familie daar. Wel Yuri, en eigenlijk hebben we gedrieën de hele avond tv gekeken. Na Dinner for One een jubilerend circus, vervolgens film (The Intouchables, een absolute aanrader, want zelfs ik vond de film geweldig, terwijl ik over het algemeen helemaal niet zo van films houd...), en daarna zapten we even en kwamen in een aflevering van Columbo terecht, waardoor we Middernacht ook nog bijna misten.

Dat zegt heel wat over het vuurwerk-gehalte van Oudjaar in Molkom. Om een uur of tien, natuurlijk net toen Yuri een blokje om ging met de honden, een knal. Daarna weer grote rust, tot tegen twaalf uur. Toen brak een angstig uurtje aan voor de honden, want er wás natuurlijk wel vuurwerk. Maar niet zoveel, en ook geen ¨bommen¨. Asso heeft later die nacht nog een tijdje op de trap gezeten, lekker blaffen tegen de mensen die met de nachtbus vanuit Karlstad terug kwamen, maar over het algemeen genomen geen ongeregeldheden.
En op Nieuwjaarsdag gewoon weer bewolking en af en toe regen.

Net zoals vandaag.
Zon op: 9.02 Zon onder 15.16
Dan lijkt het, als je binnen blijft, of het de hele dag niet echt goed licht wordt.
Dus hebben we de hele dag wel kaarsen aan.
Gezellig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten