vrijdag 21 maart 2014

Het begrip ¨lente¨.

Na een dag met sneeuw (eergisteren), een dag met regen (gisteren), nu een dag met zon en véél wind. Vanuit Nederland berichten over zomerse temperaturen van rond de 20 graden. In Longyearbyen minus 15 graden en een beetje sneeuwval. Longyearbyen (Spitsbergen, voor de mensen die eerdere blogs hebben gemist) heeft ons inmiddels ingehaald met het aantal uren daglicht: zonsopkomst vandaag 5.44, en zonsondergang 18.28, tegen Molkom 6.04 respectievelijk 18.21, en Arnhem 6.40 resp. 18.49.

Zodoende begon ik me af te vragen hoe men het begrip ¨lente¨ eigenlijk definieert. Laten we eens zien wat er op google te vinden is:

Aan muiswerk.nl heb ik niet zoveel, geloof ik; dat de lente het seizoen is waarin planten weer gaan groeien klinkt weliswaar heel acceptabel, maar het voorbeeld komt vervolgens wat vreemd over: in de lente gaan de vogels broeden.

Het KNMI levert heel wat meer bruikbaars. De meteorologische lente begint op 1 maart en duurt tot 31 mei. Daar kan ik me een voorstelling van maken, want de sneeuw smelt, de knoppen komen aan de bomen, en in juni hebben we al menige hittegolf gehad, dus dan is het duidelijk zomer. Op basis van deze definitie heb ik in ieder geval heel duidelijk het begin van de lente gemist. Ik neem verder aan, dat men het dan heeft over de situatie in Nederland, want Richard zat afgelopen herfst in Australië en daar was het duidelijk zomer aan het worden. Eens even zien, ja, op het zuidelijk halfrond begint de lente meestal op 22 september. Dat laat ik verder even buiten beschouwing, anders kom ik helemaal nergens.

De astronomische seizoensindeling is gebaseerd op de positie van de aarde ten opzichte van de zon. Bij het begin van de astronomische lente staat de zon precies boven de evenaar, en dat is de komende decennia vrijwel altijd op 20 maart. Dit aldus het KNMI. Volgens KPN daarentegen, begint de astronomische lente op 21 maart. Bestaat KPN eigenlijk nog? dan hebben ze toch iets uit te vechten met het KNMI.

Dan heb ik ook nog gevonden dat op de eerste dag van de lente dag en nacht precies even lang duren. Wanneer ik terug kijk naar de verschillende zonsopkomst- en zonsondergangtijden lijkt het ondoenlijk om dat precies vast te stellen. Dan zal het wel met lengtegraden en breedtegraden te maken hebben.

Hoe belangrijk is het eigenlijk om te weten wanneer de lente begint? Soms krijg ik het gevoel dat er dan van de enige dag op de andere een zomerweertje moet heersen, zonder regen (of sneeuw) overdag, altijd zon, en zonder jas naar buiten. Ik denk dat ik het begrip ¨subjectieve lente¨ ga invoeren. Het is subjectief lente, als je de vogels weer hoort en er opeens van alles begint te groeien en bloeien. Punt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten