zaterdag 10 oktober 2015

10/10/10


Vandaag is het op de kop af 5 jaar geleden dat ik naar Zweden reisde voor de eerste huizenzoektocht. Pas weken later, toen ik tijdens het opruimen mijn aantekeningen van die dag doorkeek, ontdekte ik pas dat het vliegtuig ook nog eens om 10.10 van Schiphol vertrok... Officieel zou de vlucht naar Stockholm om 10.15 gaan, máárrrr, het was prachtig weer, iedereen was al aan boord, en het luchtruim was vrij, dus het werd een paar minuten eerder. Toeval zou dus niet bestaan...

Die huizenzoektocht was intensief. Na weken en weken van huizen bekijken op hemnet.se, mails naar makelaars sturen in mijn beste Zweeds, en proberen het schema een beetje sluitend te krijgen (het bleek ondoenlijk om op twee of drie plaatsen tegelijk te zijn, dus meerdere huizen heb ik niet eens kunnen zien). Ik reed van Stockholm naar Karlstad, en zag hier en daar wat vlekken sneeuw langs de weg. De minimumtemperatuur in Karlstad was -7,7 in oktober 2010, en inderdaad moest ik al meteen de volgende ochtend een dikke laag ijs van de autoruiten krabben, de thermometer wees -6 aan. Na ieder huis (3 tot 4 per dag), en na iedere instantie (bank, makelaarskantoor) waar ik stopte was de auto weer even koud. En drie weken later, toen ik voor de tweede keer op pad ging, lag er volop sneeuw. 

Het werd de koudste winter sinds tijden, en wij maar denken dat het zo hoorde. Vooral met al die zon... Inmiddels hebben we een paar keer een groene Kerst gehad (ook wel witte, hoor, dus je hoort me niet klagen), en zelfs een winter waar rond de jaarwisseling het Molkomse meer nog niet eens bevroren was. De eerste zomer in Molkom was trouwens op zijn beurt de warmste sinds tijden, en wederom dachten we, dat het zo hoorde...

Wanneer straks op 1 maart de sleuteloverdracht van het Molkomse huis is, hebben we er ruim 5 jaar gewoond. Zweeds geleerd, winkel gekocht, promotie gemaakt, kinderen uit zien vliegen, honden aangeschaft, én vele stappen verder gezet naar de realisatie van Onze Zweedse Droom, zoals ik de eerste periode blogde.

Wij zijn tevreden mensen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten