donderdag 15 oktober 2015

De stier Ferdinand?

Het was een drukke ochtendspits rond de torp: tussen half zeven en zeven uur kwamen er minstens 10 tot 12, misschien wel 15 auto's langs, en allemaal naar boven. Dat was duidelijk geen woon-werkverkeer, dat leek wel weer een dagje elandjacht te worden. Zoveel auto's komen er vaak niet eens op een hele dag langs, zelfs niet als we de bosbouwauto's meerekenen...

Marina en ik vertrokken vanochtend bijtijds naar Molkom, en ik had me heilig voorgenomen nog rustiger te rijden dan gisteren, vanwege de jacht. Ik had nog een beetje de schrik in de benen van die hond van gisteren, en toen we wegreden zei ik tegen Marina: Ik ben benieuwd wat vandaag ons pad gaat kruisen...

Gewoonlijk is dat wel een eekhoorntje, konijn of haas, soms een ree, maar hier:


hadden we toch écht niet op gerekend, de kans een eland te zien leek vandaag toch werkelijk groter te zijn. Deze éénjarige stier stond midden op de weg, meteen toen we onderaan onze heuvel linksaf sloegen naar Molkom. Hij deed een paar stappen opzij, maar net toen ik dacht er precies, en uiterst langzaam, langs te rijden besloot hij toch wat verderop te gaan kijken. Dat herhaalde zich een paar keer, dus Marina kon in álle rust deze foto maken als bewijs. Het arme beest kon ook niet zoveel kanten uit, want we reden tussen twee omheinde weilanden door. In één ervan kwamen alle koeien kijken hoe het af zou lopen, en uiteindelijk sloeg Ferdinand, zoals we hem inmiddels genoemd hadden (jullie kennen dat verhaaltje toch?) rechtsaf, een weitje in waar geen omheining meer stond.

Had ik geweten wie de eigenaar is, had ik gebeld, maar er staan aardig wat huizen in de buurt, dus we gaan ervan uit dat iemand dat alsnog gedaan heeft. Hopelijk is die eigenaar niet ver weg en buiten bereik van de mobiele telefoon op elandjacht...

De rest van het traject verliep zonder problemen, geen hond te zien, zelfs geen jagers, dus over die fietstocht van Marina van vanmiddag maak ik me niet zoveel zorgen meer. Ik neem tenminste aan dat Ferdinand dan geen roet in het eten kan komen gooien, en veilig terug is in zijn eigen weitje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten