maandag 5 oktober 2015

Muts.

Alweer een mooie dag!

De honden helpen me mee in de winkel (ze bewaken het keukentje) voor zover ze niet liggen te pitten, want we hebben voor we op pad gingen heel druk gespeeld, en daarna een enórme omweg via bos en veld gemaakt. Als ik ze zo eens bekijk, krijg ik het gevoel dat ze de laatste weken teveel hebben gegeten. Dat is een totaal verkeerde inschatting: de wintervacht is aan het groeien. 

Dierendag hebben ze gisteren hoofdzakelijk met Yuri en Richard gevierd: ik verdween na het ontbijt en de ochtendwandeling met een auto vol planten naar de torp: we kregen drie grote fuchsia'a, die heel goed in de aardkelder kunnen overwinteren, de laatste aardbeiplanten zijn in Molkom uitgegraven en, na frezen, op de torp geplant. En bijna 50 knoflookteentjes - de andere 50 staan bij de buurman die gefreesd heeft, zo hebben we beiden een back-up, als het misgaat met de oogst, volgend jaar. Verder de grote zwarte-bessen-struik geplant waar een andere buur vanaf wilde. Meteen maar een paar takken omgebogen en met aarde bedekt: met een beetje geluk komen en worteltjes aan en hebben we over een paar jaar een paar struiken erbij.

Na gedane arbeid was het al gauw te koud buiten om lang te zitten met mijn mok koffie. Ja, het mooie weer is bedrieglijk, onlangs moest er al een keer ijs van de auto gekrabt worden. Vanaf morgen laat de zon zich niet meer zo veel zien, volgens het weerbericht komen de temperaturen dan niet meer boven de 10 graden uit, 

Voor mij was dat aanleiding om een nieuw projekt in gang te zetten:

Image result for mössa stickad

brei of haak een MUTS
lever die in bij mij in de winkel
ik lever ze af bij de vluchtelingenopvang
(een niet-zelf gemaakte muts mag uiteraard ook!)


Image result for mössa virkad

Recentelijk ben ik lid geworden van de facebook-groep ¨Refugees Welcome - Molkom¨, en waar ze al een kledingstop hebben ingesteld, bleek dat bij navraag absoluut niet te gelden voor mutsen. De overgang van Syrië in augustus naar Zweden in oktober lijkt me nogal groot, En hoe kan een wolwinkel nu iets anders doen dan wollige zaken inzamelen? In de winkel zelf vond ik er al drie, nu maar hopen dat er een beetje respons op de oproep komt.

In elk geval ga ik vanmiddag na sluitingstijd vast wat garens, brei-en haaknaalden, borduurzij en borduurstramien afgeven - de dames en kinderen willen graag wat te doen hebben.
 En wie kent deze nog:

Image result for punniken

met moderne, grote variant:


Image result for påtring

Ja, met die grote kun je mutsen maken, de kleinere zijn goed voor polswarmers!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten