donderdag 14 november 2013

Frambozen en een voederhuisje.

Na een donkergrijze zondag met veel druilregen (en dito humeur van mijn kant, Richard reist nu steeds verder van huis af, en na Eva's verjaardag vertrokken de gezellige gasten ook weer één voor één) klaarden zowel het weer als mijn humeur tegen de avond weer op. Maandagochtend begon met prachtig weer, en vijf graden vorst. Ondanks de vorst zag ik toch de tuinman weer langs het keukenraam komen, met een kruiwagen vol verteerde paardenmest. Voor de moestuin. Ook het afgevallen blad van dit jaar en de vrijwel helemaal verteerde graszoden (van de rare bult onder de grote boom, vermoedelijk van toen de vorige bewoners het labyrint aanlegden) werden onder-gefreest. ``-en hij freeste met een grote frees``

-Wilde je nog frambozen hebben? Ik moest er laatst ergens rooien, heb ze op mijn compost staan. Dan moet je straks even meerijden, graven we ze gelijk uit.

Dus tegen vieren 8 minuten gereden naar S. Rådom, waar hij en zijn vrouw vijf jaar geleden een te restaureren huis met bijgebouwen op 2 ha grond hebben gekocht. ``De Zweden`` willen zoiets niet kopen, veel te veel werk, dus zodoende krijgen ``De Hollanders`` hier de naam dat ze daar gaan wonen waar geen normaal mens wil wonen, en dan heel hard werken om een bouwval op te knappen.

Goed, ik dwaal af. Al snel de hele achterbak van de auto vol frambozenstruikjes met kluit, en of ik nog aardbeien wou? Ze waren vijf jaar geleden begonnen met zes plantjes, en hebben er nu misschien zeshonderd... Aangezien ik nog niet weet waar en hoe ik die ga huisvesten, stellen we dat maar tot komend voorjaar uit. Ik moest nog wel even een voederhuisje meenemen. (Hij maakt die dingen van alle mogelijke restanten bouwmateriaal, er gaat bij hun jaarlijks minimaal 125 kilo zonnepitten doorheen.)Vervolgens even naar binnen voor een kop hete thee, een rondleiding door het huis (de bijgebouwen had ik inmiddels al gezien), een goed gesprek, en precies op tijd weer thuis om eten te koken.

Dinsdag regen, en gisterochtend strálend weer. Na de eerste ronde met de honden met de spade de moestuin in, een geul van een meter of zes gegraven en de frambozen geplant. Tjonge, wat kunt je het warm hebben bij een graadje vorst zonder jas en zonder das! De officiele moestuin is nu pakweg 60 m2 groot. Valt een beetje in het niet bij de rest van het erf. In Arnhem hadden we een achtertuin van 6,5 bij 13m. En dat is voor velen een grote tuin. Op ons huidige erf kunnen we het hele Arnhemse blok met tuinen 2 keer kwijt, hebben we een keer zitten uitrekenen. 1200 m2. Misschien went het wel nooit...


Geen opmerkingen:

Een reactie posten