zaterdag 2 november 2013

Allerzielen - alla helgons dag

Toch vind ik het niet logisch:

Julafton is de middag/avond voor Kerst
Påskafton is de middag/avond voor Pasen
Midsommarafton is de middag/avond voor Midzomer

Dan zou je toch denken dat Halloween, anders genoemd Alla helgons afton, de middag/avond voor allerzielen is. Halloween viel op 31 oktober dit jaar, dus ik vond dat het gisteren Allerzielen was. Was dus helemaal verbaasd, dat Marina zei dat ze vandaag op het werk dubbel betaald zou worden, omdat het een zogenaamde rode dag was, alla helgons dag dus. En dan is alles dicht. (De supermarkten en de pinautomaten doen het overigens wel gewoon - per slot van rekening moet de economie blijven draaien, stel je voor, zeg!)

Maar goed... Zoals jullie weten was ik twee weken geleden naar de garenbeurs, en dus kwamen er de afgelopen week weer veel dozen wol, bijna allemaal tegelijk. Zodat ik vandaag toch maar een paar uurtjes naar mijn winkeltje trok, etalage veranderen, beetje plaats maken voor al het nieuws uit de dozen. En in alle rust stofzuigen. Deur lekker open voor de frisse lucht, kaarsje aan voor de gezelligheid, en ik was nog niet eens binnen toen er al iemand kwam: ga je open vandaag, o wat fijn, ik wil een muts met oorflappen maken. Tsja, dus toch maar geld in de kassa gedaan en een kaarsje buiten en mijn winkelbord buiten.

Het bleef niet bij die ene klant.

En inmiddels ben ik er achter dat alla helgons dag de eerste zaterdag van november is.
Dat er dus soms bijna een week zit tussen de middag daarvóór, en de dag zelf, dat vind ik nog steeds heel gek!

En is het niet zo dat Halloween altijd gewoon op 31 oktober is? Of heb ik dat ook al verkeerd begrepen?
In ieder geval ging donderdagavond om zeven uur de voordeurbel, en stonden er zes buurtkinderen op de stoep, verkleed als spookje, vampier, of gewoon in de kinderwagen als zichzelf, maar wél met een snoepzakje. Ik was blij, dat ik net wat lekkers had gehaald voor het weekend. Dat is nu op, maar gelukkig moet ik vanavond Marina nog oppikken bij het theater, om negen uur, dan kan ik van tevoren mooi even de weekboodschappen halen in mijn favoriete super-supermarkt. AH5 is er niks bij.

Is het morgen dan wel een gewone zondag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten