donderdag 7 november 2013

Mathilda

Mathilda verdient een eigen stukje.
Nee, geen storm, alfabetisch gezien klopt dat ook niet, dus dat hadden jullie kunnen weten!

Mathilda is een leerlinge uit het 7e leerjaar, brugklasleeftijd zeg maar. In de eerste week van de zomervakantie kwam ze de winkel binnen om te vragen of ik een zomerbaantje voor haar had. Helaas is het slappe tijd tijdens de zomer, dus ik kon haar niet helpen. De volgende dag kwam ze weer binnen: of ze na de zomer ''prao'' bij me mocht doen. Vraag me niet wat prao betekent, maar het komt eropneer, dat alle leerlingen in het 7e, 8e en 9e leerjaar van de grundskola, de basisschool, een snuffelstage op een werkplek moeten lopen, en die het liefst ook zelf regelen.

Voor haar betekent dat nu elke donderdagmiddag een kleine anderhalf uur bij NeNNis. We doen van alles, en ze vindt alles prima om te doen:
- een goede uitverkoopprijs verzinnen en op de wikkels van de garens schrijven die ik kwijt wil
- een etalage leeghalen en nieuw maken
- leren hoe je een klant netjes helpt bij de kassa
- lege doosjes inpakken voor een herfstetalage
- prijsjes plakken op kaarsen en zeep
- kijken of de binnengekomen bestelling compleet en heel is
- plaats maken in de kasten, en vervolgens nieuwe garens netjes op kleurnummer ordenen en in de kasten leggen
- nadenken over de reden waarom ik opeens een koopjesaanbieding van garens kreeg, recht uit Engeland zei de brief, met een email-adres dat ik niet ken. En over wat je in zo'n geval doet.

Een paar weken geleden kwam ze opeens, samen met haar moeder, op een zaterdagochtend binnen: of er iets was waar ze mee kon helpen. Ja hoor, in de herfst en winter altijd. Haar moeder wilde heel zeker weten of ze me niet in de weg zat. Nee hoor. Dat was de keer dat we samen een nieuwe kast in elkaar hebben gezet.

Ik vroeg haar die zaterdag of ze het echt zo leuk vindt in mijn winkel. Jaha. En of ze zich thuis verveelt. Jaha. Maar wat doe je dan thuis het hele weekend? Computerspelletjes spelen? Neehee, daar vindt ze niet veel aan. Films kijken dan? Nee, daar houdt ze ook niet zo van. Ze houdt wel van voetbaltraining, maar dat is maar even en het weekend is lang. Ze wil later ook een eigen bedrijfje, zei ze. Maar wiskunde en rekenen vind ze wel erg moeilijk.

Binnenkort gaan we dingen verplaatsen in het magazijn, het is er nu een beetje een rommeltje geworden, en ik moet er nog even niet aan denken rond de jaarwisseling een inventaris te moeten maken...




Geen opmerkingen:

Een reactie posten